Care este rolul cutiei de viteze?

Fiecare masina are in dotare o cutie de viteze. Cu toate acestea, multi conducatori auto nu cunosc exact principiile de functionare.

Fiecare masina are in dotare o cutie de viteze. Cu toate acestea, multi conducatori auto nu cunosc exact principiile de functionare ale cutiei de viteze. Daca ai mers vreodata cu o bicicleta la care ai fost nevoit sa schimbi vitezele, este posibil deja sa intelegi principiul de functionare, intrucat este similar cu cel al cutiei de viteze aflata in dotarea autovehiculelor. Cutia de viteze are rolul de a permite transformarea puterii generate de motor in miscari ale rotilor. Mai exact, transmisia foloseste aceasta cutie de viteze pentru a permite deplasarea autovehiculului.

Combustibilul pe care il folosim in cazul autoturismului nostru este amestecat cu aer intr-o anumita proportie. Acest amestec este aprins printr-o scanteie (sau se poate autoaprinde in cazul masinilor Diesel). In momentul in care acest amestec se aprinde, va aparea o explozie, urmata de arderea amestecului. Arderea amestecului de combustibil-aer va determina deplasarea pistonului in jos. Fiecare piston este legat la arborele cotit. Acesta are rolul de a crea o miscare de rotatie, miscare care va fi transmisa la nivelul volantei. Volanta reprezinta o componenta metalica care are rolul de a prelua de la nivelul arborelui cotit rotatiile si de a le transmite catre cutia de viteze, prin intermediul ambreiajului.

Care este rolul cutiei de viteze

Indiferent de tipul de transmisie al autoturismului, trebuie sa stim ca puterea generata de motor trece prin cutia de viteze, inainte de a fi transmisa la nivelul rotilor. Astfel, cutia de viteze intervine in reglarea vitezei si a cuplului, ceea ce permite conducatorilor auto sa ajusteze viteza de deplasare in principal in functie de trafic. In mod normal, o cutie de viteze are doi arbori, unul fiind principal si unul secundar. Arborele principal este prevazut cu o intrare si o iesire. El este cel care primeste energia de la volant.

Mai exact pentru treapta 1 de viteza, pinionul de pe arborele principal se va cupla in mod direct cu un pinion mult mai mare decat el, ceea ce va determina obtinerea unui raport de 3,5 la 1 (cand pinionul de pe arborele principal are 35 de dinti, iar cel de pe arborele secundar are 55; acest lucru inseamna de fapt ca timpul necesar pentru ca pinionul de pe arborele principal sa faca 3,5 rotatii este necesar celui de pe arborele secundar pentru a efectua o singura rotatie).

Aceasta este modalitatea prin care cutia de viteze va permite ajustarea puterii care pleaca de la motor, astfel incat sa poti sa pleci de pe loc extrem de lin. In functionarea cutiei de viteze un rol important il are si schimbatorul de viteze. Acesta are rolul de a actiona o componenta care permite mutarea pinioanelor si setarea configuratiei dorite, pentru treapta cea mai potrivita de viteza. Prin urmare, fiecare treapta are doua pinioane. In momentul in care folosim maneta schimbatorului de viteze, cele doua pinioane se vor intalni. Este important de remarcat faptul ca in marsarier, raportul este similar celui din treapta 1. In cazul treptelor in care raportul scade sub 1 la 1, pinionul arborelui secundar va avea mai putini dinti decat cel de pe arborele principal.

Rapoartele cutiei de viteze sunt detaliate in cele ce urmeaza:

  • Treapta 1: 3,78:1
  • Treapta 2: 2,12:1
  • Treapta 3: 1,36:1
  • Treapta 4: 0,97:1
  • Treapta 5: 0,77:1
  • Treapta 6: 0,65:1
  • Marsarier: 3,25:1

In prezent, exista o mare varietate de cutii de viteze. Indiferent ca ne referim la denumirea lor sau la tipul acestora, putem intalni cutii secventiale, cutii hidramate, Direct Shift Gearbox la Volkswagen, CVT la Toyota, etc. Fiecare dintre aceste cutii indeplineste acelasi rol si anume acela de a transmite puterea de la nivelul motorului catre roti. Chiar daca principiul de functionare este acelasi, este bine sa stii ca preturile acestor cutii de viteze difera. O cutie automata este evidenta mai scumpa decat una manuala, de aceea este indicat sa cunoastem principiul de functionare al cutiei de viteze, dar si aspectele specifice pentru masina noastra, astfel incat sa ii asiguram o intretinere corespunzatoare.